Nagrody literackie i festiwale

#14 Michał Paweł Markowski: od światowej do globalnej, od histerii po psychozę. O literaturze współczesnej, nowoczesności i roli interpretacji

Tym razem z Profesorem Michałem Pawłem Markowskim rozmawiamy o literaturze globalnej (i czym różni się od tej światowej), o neurotycznej kondycji polskiej literatury, o wojnach nowoczesnych plemion, statusie humanistyki i paradoksach współczesnego świata. A w tle: odbiór Olgi Tokarczuk w Stanach, Festiwal Conrada i odpowiedź na pytanie, czego Profesor szuka w literaturze.

Czym różni się literatura światowa od globalnej? I dlaczego lepiej mówić o tej drugiej, bo pierwsza wiąże się z europocentryzmem i bogatymi uczelniami?

Tym razem z Profesorem Michałem Pawłem Markowskim rozmawiamy o literaturze globalnej (i czym różni się od tej światowej), o neurotycznej kondycji polskiej literatury, o wojnach nowoczesnych plemion, statusie humanistyki i paradoksach współczesnego świata. A w tle: odbiór Olgi Tokarczuk w Stanach, Festiwal Conrada i odpowiedź na pytanie, czego Profesor szuka w literaturze.

Dlaczego w zglobalizowanym świecie samo pojęcie „domu” jest wątpliwe?

Dlaczego kultura uniwersalna jest z założenia kulturą wykluczającą?

Od partykularyzmów do zglobalizowania, czyli:

- o paradoksie współczesnego świata (i literatur mniejszych): dlaczego rezygnować ze swojej inności (języka lokalnego), żeby świat (w języku angielskim) mógł dostrzec tę inność?

Od traumy niezrozumiałości do traumy doskonałej translacji, czyli:

- o przymusie tłumaczeń, polityczności literatury i regułach zglobalizowanego rynku

Olga Tokarczuk w Polsce i w Stanach, czyli: dlaczego nie można mówić o jednej świadomości amerykańskiej, a da się opisać tę polską?

Awantura o nagrody Literackie:

Co komu do werdyktów nagród i dlaczego oburzanie się na decyzje jurorów to absurd?

Czy nagroda skraca, czy wydłuża życie książki?

Dlaczego nigdy nie nagradza się książki najwybitniejszej?

Za co nagradza (i czego w literaturze szuka) Michał Paweł Markowski, przewodniczący jury Nagrody Conrada?

Psychoestetyka? O trzech konceptach polskiej literatury: psychozie, histerii, nerwicy

Czym jest humanistyka, co jest jej bolączką i dlaczego jej oderwany od rzeczywistości wariant odniosła klęskę? I jak w tym wszystkim nadal być nauczycielem literatury w Stanach?

Dlaczego światem rządzi dualizm, a interpretacja jest formą zmiany rzeczywistości?

Dlaczego Conrad Festival nie jest, według MPM, misyjną imprezą, ale serią zdarzeń, która ma zmieniać nasz sposób myślenia?

I w końcu: czego w literaturze szuka Michał Paweł Markowski i dlaczego „Człowiek bez właściwości” Roberta Musila jest jedną z najlepszych powieści XX wieku? Posłuchajcie!